Dette mener MNF
Fakta: utbedring Ørnes-Glomfjord har i mange år vært høyt prioritert i Salten Regionråd, Nordland Fylkeskommune, Meløy kommune og Meløy Næringsforum. Først vedtatt i 2012, deretter befestet av kommune og fylke i 2018, og på nytt i 2022. Nå er nye reguleringsplaner vedtatt, og vei-eier Nordland Fylkeskommune detaljprosjekterer for anleggsstart i 2027. Meløy kommunestyre skal straks behandle bompengeproposisjonen, den som går til fylket i desember og Stortinget i juni neste år. Vi nærmer oss realisering av Meløys viktigste samferdselsinvestering i moderne tid.
I Meløy er mange nå opptatt av merbelastningen for privatpersoner fra 2031 – de som skal kjøre både til og fra jobb, frakte barn til fritidsaktiviteter, handle og ellers ha et aktivt liv. Så hva mener Meløy Næringsforum?
Først: Meløy Næringsforum (MNF) er interesseorganisasjon for næringslivet. Vårt motiv er å snakke på vegne av næringslivet samlet, overfor det offentlige, som utfører politikk. Mens MNFs medlemsbedrifter, de skal med god og stadig bedre produksjon, tilby trygge arbeidsplasser til flinke folk, og med tilfredsstillende lønn.
MNF har siden vår etablering i 2008, engasjert oss for en utbedring av Fv17 Ørnes-Glomfjord. Vi ønsker nå å minne om hvorfor:
- strekningen er ulykkesbelastet, med en rekke alvorlige hendelser over tid, noen med tap av menneskeliv.
- strekningen er rasfarlig, med grunn til å grue seg for turen i de verste periodene, altså til å kjøre med personbil, lastebil eller vogntog.
- næringslivet i Meløy er blant annet kjennetegnet av et knippe internasjonale virksomheter som har enorm eksport, med båt og langs vei. Dette betyr også stor import av råvarer, med båt og langs vei. Transporten må gå raskt, trygt og uten flaskehalser, for å ikke true produksjonen og arbeidsplassene.
- Bedrifter og folk bor spredt i Meløy, over store avstander. En satsing der framkommelighet, reisetid og trygghet blir bedre, er viktig for å skape en kommune der folk om 10, 20 og 50 år vil fortsette å bo, flytte til, vende tilbake til, jobbe i, drive firma i.
- Flaskehalsen Ørnes-Glomfjord – da snakkes det aller mest om Glomfjord Industripark. Naturlig, siden virksomhetene omsetter for flere milliarder kroner årlig, og har mange hundre arbeidsplasser og stor næringstrafikk. Men, for MNF er det sterke næringslivet på Halsa også en viktig del av bildet i utbedringen Ørnes-Glomfjord. Cargill-fabrikken har nesten like stor vogntogtrafikk som Glomfjord, og når den påbegynte biogassfabrikken kommer i drift, vil dette øke kraftig.
- I tillegg vet vi for det første at Helgeland Smolts gigantanlegg i Kilvika snart står ferdig til produksjon, men også at det de neste årene skal bygges ammoniakkfabrikk i Glomfjord, og at Nscale Glomfjord allerede har innledet voldsomme investeringer.
- Alt dette skaper mer aktivitet, flere arbeidsplasser, mer trafikk. Og med økt produksjon og transportbehov, blir flaskehalser stadig viktigere å fjerne, for å beholde konkurransekraft. Og, for å kunne tiltrekke seg ny produksjon og nye folk, og for et enda mer attraktivt Meløy.
Ingen vil ha bompenger. MNF vil ikke ha bompenger.
Så, derfor er vi selvfølgelig ikke uberørt av bekymringen som mange har for egen privatøkonomi. Men, for en hoveddel av våre medlemsbedrifter blir det eneste riktige likevel å holde fast ved: hele veistrekningen må utbedres nå, for et enda tryggere og sterkere og bærekraftig Meløy, nå og i fortsettelsen. Uten bompenger blir det ingen utbedring, og Nordland Fylkeskommune vil raskt flytte sin andel i finansieringen til andre, viktige prosjekter i fylket. Satsene for bompenger, og plasseringen av bommer – dette inngår i analyser, beregninger og regelverk som det ikke er naturlig at MNF bestrider eller diskuterer.
På vegne av styret i Meløy Næringsforum,
Edmund Ulsnæs, daglig leder
Kontaktinformasjon:
tlf. 99299908
post@meloynf.no
